dinsdag 20 mei 2008

"Staking kost 10 euro per werkende Belg"

De spoorstaking kost elke werkende Belg 10 euro. En naast die economische schade is er ook nog een grote ecologische schade. Dat zegt minister van Economie Vincent Van Quickenborne (Open VLD).

Van Quickenborne houdt er voor zijn berekeningen rekening mee dat 4 op de 10 treingebruikers vandaag in de auto springen. Daardoor staan er 192.000 mensen extra in de file, aan een gemiddeld uurloon van 23,5 euro.



"De economische schade wordt dus geraamd op 40 miljoen euro. Maar er is ook een grote ecologische schade."

"Door de staking van de NMBS is er op één dag een extra CO2-uitstoot zo groot als de jaarlijkse uitstoot van 3 fabrieken van Volvo Trucks", zegt Van Quickenborne.


"Als we willen dat de economie draait, dan moet er een minimale dienstverlening zijn, met treinen in de spitsuren, zodat mensen naar hun werk kunnen."


"Grote vertragingen op de terminals"


Ook voor de haven van Zeebrugge is de staking van de NMBS slecht nieuws. Niet alleen het personenvervoer van de NMBS ligt stil, ook het transport van goederen via het spoor. Ga naar de toegankelijk versie van de content die nu volgt. Pop-up Insluiten URL Op deze plaats staat een flash die audio aanbiedt. Hieronder vindt u de informatie van deze audio en een link naar het fragment. "Extra kostprijs voor terminals"

"Zo'n 40 procent van de containertrafiek verloopt via de trein. Op dagbasis gaat het om zo'n 25 treinen, die elk 80 à 90 containers vervoeren", zegt Joachim Coens van de haven van Zeebrugge.

"We hebben al een beetje geanticipeerd en zullen morgen wat harder werken. Maar door de staking zijn er vandaag wel grote vertragingen op de terminals. Containers blijven staan en dat betekent een extra kostprijs én een extra belasting." (VRT)

Geen opmerkingen: